نوشته شده توسط : سفير

 

خون شهيدان ، انقلاب و اسلام را بيمه كرده است ، خون شهيدان براي ابد ، درس مقاومت به جهانيان داده است . خدا مي داند كه راه ورسم شهادت كور شدني نيست ، واين ملتها و آيندگان هستند ، كه به راه شهيدان اقدا خواهند نمود ، و همين تربت پاك شهيدان است ، كه تا قيامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان ، و دارالشفاي آزادگان خواهد بود . خوشا بحال آنانكه با شهادت رفتند ، خوشا بحال آنانكه در اين ((قافله نور)) جان و سر باختند ، خوشا بحال آنهايي كه اين گوهرها در دامن خود پروراندند . مقام شهادت ، خود اوج بندگي ، و سير و سلوك در عالم معنويت است ، نبايد شهادت را تا اين اندازه به سقوط بكشانيم ،كه بگوييم، در عوض شهادت فرزندان اسلام ، تنها خرمشهر و يا شهرهاي ديگر آزاد شد ،تمامي اينها خيالات باطل ملي گراهاست . وما هدفمان بالا تر از آن است . ما ميگوييم ، تا شرك  وكفر هست ، مبارزه هست ، و تا مبارزه هست ما هستيم ، ما بر سر شهر و مملكت با كسي دعوا نداريم ، ما تصميم داريم پرچم (لا اله الا الله) را بر قلل رفيع كرامت و بزرگواري به اهتزاز در آوريم . پدران و مادران و همسران و خوشاوندان شهدا و اسرا و مفقودين ومعلولين ما توجه داشته باشند،كه هيچ چيزي از آنچه كه فرزندان آنان به دست آورده اند كم نشده است فرزندان شما در كنار پيغمبر اكرم(ص) و ائمِه اطهارند . امروز ، روز هدايت نسلهاي  آينده است،كمربندهايتان را ببنديد كه هيچ چيز فرق نكرده است . آنهايي كه در اين چند سال مبارزه و جنگ، به هر دليلي از اداي اين تكليف بزرگ طفره رفتند ، و خودشان و جان و مال و فرزندانشان و ديگران را ، از آتش حادثه دور كرده اند مطمئن باشند كه از معامله با خدا طفره رفته اند ، و خسارت و زيان و ضرر بزرگي كرده اند كه حسرت آن را در روز واپسين ، و محاسبه حق خواهند كشيد. خداوندا ، اين دفتر و كتاب شهادت را همچنان به روي مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آن محروم مكن ، خداوندا كشور ما ، وملت ما ، هنوز در آغاز راه مبارزه اند ، و نيازمند به مشعل شهادت تو خود اين چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش . گمان مبر آنان را كه در راه حق شهيد شده  اند ، مرده اند ، خير ، آنان زندگاني هستند نزد پروردگارشان  و متنعم به انعامات او .    از پيام امام خميني (ره) 29/4/67

 

 

 

 قداست شهيد

 

دراسلام واژهاي است كه ((قداست)) خاصي دارد ، اگر كسي با مفاهيم اسلامي آشنا باشد ، و در عرف خاص اسلامي ، اين كلمه را تلقي كند، احساس مي كند كه (هاله اي از نور) اين كلمه را فرا گرفته  است ، وآن كلمه ((شهيد)) است . اين كلمه ، در همه عرفها توام با قداست و عظمت است ، چيزي كه هست ، ملاكها و معيارها متفاوت مي باشد . از نظر اسلام  ، هر كس به مقام  و درجه ((شهادت)) نائل آيد ، كه اسلام با معيارهاي خاص خودش ، او  را شهيد بشناسد ، يعني واقعاً در راه هدفهاي اسلامي ، به انگيزه برقراري هدفهاي واقعي بشري كشته  بشود ، به يكي از عالي ترين درجات و مراتبي كه يك انسان ممكن است در سير صعودي خود نائل شود ، نائل مي گردد. از نوع تعبير و برداشت قرآن ، در باره شهداء، از تغيراتي كه در احاديث و روايات اسلامي ، در اين زمينه وارد شده است ، مي توان منطق اسلام را شناخت ، و علت قداست يافتن اين كلمه را در عرف  مسلمانان دريافت .     شهيد مطهري كتاب حماسه حسيني

 

به حق پيوستگي شهيد

 

در ،  اسلام وقتي كه مي خواهند، مقام كسي ، يا كاري را بالا ببرند ، مي گويند : مقام فلان شخص برابر است با مقام شهيد يا فلان كار اجرش برابر با اجر شهيد ، مثلاً درباره طالب علم ( اگر واقعاً انگيزه اش حقيقت جويئ و خدمت به خلق و تقرب به خدا باشد، و علم را به وسيله مطامع خود قرار ندهد . ) مي گويند ، اگر كسي طالب علم باشد ، و در خلال دانشجويي و طلبگي بميرد ، ((شهيد)) از دنيا رفته است ، اين تعبير قداست ، و علو مقام طالب علم را مي رساند .    شهيد مطهري كتاب حماسه حسيني

 

حق شهيد

 

تمام كساني كه به نحوي به بشريت خدمت كرده اند ، حقي به بشريت دارند ، از هر راه ، از راه علم ، از راه فلسفه و انديشه ، از راه صنعت ، از راه اختراع و اكتشافات ، از راه اخلاق و حكمت علمي ، ولي هيچ كس حقي ، به اندازه حق شهدا بر بشريت ندارد . به همين جهت هم ، عكس العمل احساس آميز انسانها ، و ابزار عواطف خالصانه آنها درباره شهدا ،  بيش از ساير گروهاست . چرا ، و به چه دليل حق شهدا ، از حق ساير خدمتگزاران بيشتر و عظيم تر است ؟ البته دليل دارد . همه گروههاي ختمتگزاري ديگر، مديون شهدا هستند، ولي شهدا مديون آنها نيستند، يا كمتر مديون آنها هستند ، عالم در علم خود ، فيلسوف در فلسفه خود ، مخترع در اختراع خود، و معلم در اخلاق و تعليمات اخلاقي خود، نيازمند محيطي مساعد و آزادند ، تا خدمت خود را انجام دهند ولي شهيد كسي است كه با فداكاري و از خود گذشتگي خود ، و با سوختن و خاكستر شدن خود ، محيط را براي ديگران مساعد مي كند . مثل شهادت ، مثل شمع است ، كه خدمتش از نوع  سوختن و فاني شدن و پرتو افكندن است ، تا ديگران دراين پرتو كه به بهاي نيستي او تمام شده ، بنشينند و آسايش بيابند و كار خويش را انجام دهند . آري ، شهدا شمع محفل بشريت اند ، سوختند و محفل بشريت را روشن كردند . اگر اين محفل تاريك مي ماند ، هيچ دستگاهي نمي توانست كار خود را آغازكند يا ادامه دهد . انسان كه در روز، در پرتو خورشيد تلاش مي كند ، و يا شب در پرتو چراغ يا شمع كاري انجام مي دهد به همه چيز توجه دارد ، جز به آنچه كه پرتو افشاني ميكند كه اگر پرتو افشاني او نبود ، همه حركتها متوقف ، و همه جنب و جوشها را كد مي شد .  شهدا ، پرتو افشانان ، و شمعهاي فروزنده اجتماع اند ، كه اگر پرتو افشاني آنها در ظلمات استبدادها و استعباد ها نبود بشر ره به جايي نمي برد . 

  

 

بدن شهيد چيزي است كه احكام روح بر آن جاري شده است ، بدن و جامعه شهيد ، از ناحيه روح و انديشه و حق پرستي ، و پاكباختگيش ، كسب شرافت كرده است . شهيد اگر در ميدان معركه ، جان به جان آفرين  تسليم كند ، بدون غسل و كفن ، با همان تن خون آلوده ، و جامعه خون آلوده دفن مي شود . به قول مولودي :  

 

خون شهيدان، ز آب اولي تر است                       اين خطا، ار صد صواب اولي تر است

 

 اين احكام خاص در فقه اسلامي ، درباره بدن شهيد ، نشانه ديگري است از قداست شهيد در اسلام. شهادت ، به حكم اينكه عملي آگاهانه واختياري است ، ودر راه هدف مقدس است ، واز هر گونه انگيزه خود گرايانه ، منزه ومبرا است ، تهسين انگيز و افتخار آميز است ، و عملي قهرمانانه تلقي مي شود .  در ميان انواع مرگ و ميرها ، تنها اين نوع از مرگ است كه از حيات زندگي برتر و مقدس تر  و فخيم تراست .

 

 

جهاد دري از در هاي بهشت است ، دري است كه خداوند اين در بهشتي را بروي همه كس نگشوده است ، هر كسي لياقت ندارد كه ((باب الجهاد)) به رويش گشوده شود .  خداوند اين در را به روي دوستان خاص خود گشوده است . در آنجا ، درجات است ، نه طبقات ، هر يك از ايمان و عمل و تقوا، داراي مراتب و درجاتي است، هر كس و گروهي ، در يك گروه از ايمان ، و يك گروه از عمل ، و يك گروه از تقوا هستند . هر گروهي از نردبان تكامل، مقدار معيني بالا رفته اند ، و به تناسب رفتني كه از نظر تكامل ، در اين جهان كسب كرده اند ، در آن جهان دري به روي آنان گشوده مي شود. آن جهان تجسم ملكوتي اين جهان است، دري كه جهاد كنندگان و شهدا ، از آن وارد  مي شوند ، و در حقيقت (( بهشتي كه براي آنان آماده است)) دري است كه خواص اوليا الله از آن در به جوار قرب الهي نائل مي گردند 

 

استاد شهيد مطهري « كتاب حماسه حسيني  »                             

 




:: موضوعات مرتبط: حرف شهداى ايران با مردم ايران , ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 304
|
تعداد امتیازدهندگان : 84
|
مجموع امتیاز : 84
تاریخ انتشار : 28 تير 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد